Uitdagingen bij de ontwikkeling van een kind met autisme

Deze maand laten we Sabine aan het woord. Sabine vertelt de uitdagingen die ze ervaart in de ontwikkeling van haar dochter Julie.  

sabine

Doorheen de ontwikkeling van je kind word je als ouder geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. Op dit moment zitten we met een tiener in huis. Alles wordt in vraag gesteld. Een nukkige peuter of kleuter neem je bij de hand en je doet wat je op voorhand gepland hebt. Dit kan niet meer met onze tiener. Wij als ouders blijven zoeken naar manieren om ons kind met ASS zoveel mogelijk zelfstandigheid aan te leren en plezier in het leven te bieden. Hoe begin ik hieraan? Ik zit met een hele hoop vragen. Welke school moet ik kiezen na het lager onderwijs? Kies ik voor OV1 of OV2? Hoe kan ik haar kansen in het volwassen leven nu goed inschatten? Wat zijn de gevolgen van mijn keuzes? Wie zorgt voor mijn kind als ik er niet meer ben? Ik moet me-time inlassen want ik heb de energie niet meer om mijn gezin op een correcte manier te managen, maar hoe doe ik dat? 

Wat ik mis in de begeleiding en opvoeding van mijn kind met ASS is ondersteuning op maat als ouder. Er zijn duizend en één mooie initiatieven, spreekavonden, organisaties die raad geven. En toch voel ik me “alleen op de wereld”. Ik ervaar dit als een kluwen van organisaties die al dan niet bruikbare info willen verspreiden die erg tijdrovend is. En tijd is net het gene dat ik niet heb. Ik herinner me een spreekavond op de school van mijn dochter. Een leuk initiatief. Ouders voor ouders, een uitwisseling van ervaring. Dus ik had een babysit ingehuurd en me in zeven bochten gewrongen om er op tijd te zijn. Gedurende het rondje werd me snel duidelijk dat er geen expert ter zake mee rond de tafel zat. Ik ben die avond zeer gefrustreerd thuisgekomen, zonder nieuwe bruikbare informatie. Sinds ben ik niet meer naar deze ouderavonden gegaan. Jammer, want een school lijkt me nu net een plek die een zeer waardevolle ontmoetingsplaats kan zijn. 

Een kind met ASS is anders om mee om te gaan en dat vergt veel van mijn energie. Ik ren van her naar der voor de kine, logo, ziekenhuis enz. Na een week heb ik geen energie meer om nog uit te zoeken waar ik deze leuke lezingen en extra informatie moet halen. Dus als ik van een organisatie te horen krijg: ‘kom eens langs in onze infotheek’ dan denk ik, wanneer moet ik dit nog doen? Toch is het noodzakelijk.

Ik wil hier in dit schrijven niet aan de Klaagmuur staan, want ik heb op mijn eigen manier mijn oplossing gevonden. Ik heb gemerkt dat elke ouder met een kind met autisme een expert is. Een praatje te maken aan de schoolpoort of een koffie te drinken met een ouder als we de kiddo’s afgezet hebben aan het speelplein. Dat zijn voor mij waardevolle momenten. In een ongedwongen sfeer informatie vergaren die op maat is. Als ik mijn dochtertje naar het G-zwemmen breng, ontmoet ik andere ouders van kinderen met een beperking. Zij zijn voor mij een bron van kennis die zeer toegankelijk is. Deze kennisoverdracht gebeurt op een moment dat ik relax ben en tijd kan maken om ernaar te luisteren. 

Ik wil dus een oproep doen om in gesprek te gaan met elkaar. Ieder van jullie, lieve mensen, is een expert. Praat met elkaar in een ongedwongen sfeer. Creëer tijd om dingen uit te wisselen. Ik heb dankzij heel wat mensen onder jullie nuttige organisaties doorgekregen die mij ondersteunen met mijn noden die ik op dit moment nodig heb. Ook aan de organisaties die zoveel goed werk verrichten. Keep up the good work! Jullie werk is van onschatbare waarde. 

Nieuws

Lees ook een van onze andere berichten

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Lees meer
oahw

Een spannende schoolstart

Lees meer