Autisme en schermtijd

Veel kinderen met ASS zijn dol op schermpjes en gamen en dat is voor mijn zoon niet anders: filmpjes kijken op YouTube, spelletjes spelen op de iPad en gamen op de Nintendo Switch.  Er zijn voor- en nadelen aan verbonden.  De kunst is om een goed evenwicht hierin te vinden. 

Sarah

Voor- en nadelen

Gamen heeft zeker zijn voordelen:

  • Rust: na school wil hij altijd eerst even op de iPad.  Hij kan niet dadelijk aan zijn huiswerk beginnen.  Het is een ontspanningsmoment.
  • Engels leren: via de filmpjes op YouTube leert hij Engels.  Het is bijzonder om te zien hoe goed en snel hij deze nieuwe taal oppikt en eigen maakt. 
  • Probleemoplossend denken: wat in real life minder goed lukt, gaat in de game wereld blijkbaar veel beter.  Problemen en obstakels overwinnen, creatief nadenken en oplossingen bedenken.
  • Reactievermogen: zijn reactievermogen gaat erg vooruit.  In sommige spelletjes moet je hindernissen ontwijken en loopt je avatar steeds sneller naarmate het spel vordert.  Hij kan snel reageren.
  • Bevorderen zelfvertrouwen: hij doet dit graag en is er ook goed in.  Je merkt dat hij trots is als hij een moeilijke level heeft gehaald.  Dat geeft hem dan een echte boost.
  • Quality time: gamen voor hem een activiteit die hij vaak samen met papa doet.  Papa doet dit immers ook graag en ze kunnen er erg van genieten.   

Natuurlijk brengt gamen ook nadelen met zich mee:

  • Afzonderen: hij kan erg opgaan in het gamen.  Hij kan er zich soms helemaal in verliezen en vergeet alles en iedereen rondom hem.  Het is dan ook moeilijker om tot hem door te dringen.  Als je hem roept, moet je dat vaak een aantal keren doen voordat hij je hoort.
  • Stress: als iets niet wil lukken of het spel verloopt niet zoals hij het in gedachten heeft, kan hij er echt stress van krijgen en raakt soms compleet overstuur.  Hij heeft dan tijd nodig om te ontprikkelen.
  • Moeilijk stoppen: het is niet altijd makkelijk om hem te laten stoppen met spelen wanneer hij moet eten of zijn huiswerk moet maken.  Zeggen dat hij dadelijk moet stoppen werkt niet, het moment van stoppen moet vooraf aangekondigd worden.
  • Verhoging preoccupatie: gamen vindt hij zo leuk, dat andere dingen er soms aan moeten geloven.  Het buiten spelen of met iets anders spelen wordt moeilijker om hem te laten doen.  Hij kan dan reageren met ‘dat is saai’. 
  • Kopiëren gedrag: hij kijkt graag naar streamers op YouTube.  Om veel viewers te hebben, doen die nogal hun best om op te vallen om zo interessant over te komen.  Meestal met druk gedrag e.d. Hij heeft soms de neiging om dat na doen als hij zelf aan het spelen is. 
  • Minder slapen: hij is altijd al een vroege vogel geweest. Soms gebeurt het dat hij extra vroeg wakker wordt.  Hij durft dan soms naar beneden glippen om de iPad te halen en nog wat in bed te spelen.  Hij is wel altijd zo eerlijk om dat te vertellen maar dit is iets wat hij niet mag.

Doelstelling

Schermtijd is iets waar een gulden middenweg in gevonden moet worden.  Dat is het doel, om een goed evenwicht te vinden in de schermtijd en wat als alternatief kan aangeboden worden. 

Strategie

Schermtijd heb ik altijd belangrijk gevonden voor een kind.  Kinderen leren veel door met games, apps en filmpjes bezig te zijn.  Dingen die ze kunnen meenemen in hun later leven.  Als ouder heb ik nooit het gevoel gehad dat we tablets en computers aan banden moeten leggen.  Maar bij momenten vraag ik me af of het niet te veel wordt.  Kinderen van 8 tot 10 jaar mogen in principe 1 à 1,5 u schermtijd per dag hebben.  Als ik dit lees, moet ik een ongelooflijk slechte ouder zijn.  Dit lijkt me totaal niet realistisch. Maar trop is teveel, dat weet ik.  Sinds Corona in het land is, is de schermtijd opvallend gestegen.  Iets dat allicht andere ouders zullen beamen.  Zeker tijdens de eerste lockdown met de sluiting van de scholen en het voor velen verplichte thuiswerk, was de iPad en welgekomen oplossing.  Maar daardoor kwamen ook meer problemen en ik voelde dat het nodig was om in te grijpen.  Schermtijd moest meer afgebakend worden. Het is nodig hier iets meer structuur in te brengen.

Voor onze zoon is het belangrijk om focus te leggen op:

  • Afspraken maken en deze visueel maken d.m.v. een contract
  • Alternatieven aanbieden

Uitvoering

Het is belangrijk om samen tot afspraken te komen.  Er moet wederzijdse toestemming zijn, anders zijn het regels en geen afspraken.  Ook is het belangrijk om niet alles uit te schrijven en vast te leggen.  Enige flexibiliteit moet mogelijk blijven, met een rigide structuur kan je niet werken.  Er is ook onderscheid tussen passieve en actieve schermtijd.  Het puur gamen en filmpjes kijken moet wat meer gestructureerd worden.  Samen met papa leren programmeren, foto’s bewerken met een programma, zelf filmpjes maken voor zijn YouTube kanaal of wedstrijdjes spelen met vriendjes online dat moet zeker kunnen. 

Volgende afspraken werden bekomen:

  • In bed blijven tot min. 6 u.  Als hij vroeger wakker wordt, moet hij toch proberen terug in slaap te vallen.  Geen iPad in de slaapkamer om de tijd te doden als hij vroeger wakker is.
  • Schermtijd weekdag: 2 u.
  • Schermtijd weekend en vrije dagen: 3,5 u (tot max. 4 u).
  • Schermtijd ’s morgens na 6 u blijft buiten beschouwing.  Dit omdat hij een vroege vogel is en niet veel anders kan doen. Mama en papa zijn ook vroege vogels dus die schermtijd blijft redelijk beperkt.
  • De iPad wegleggen 1 u voor het slapen gaan.
  • Timetimer wordt gebruikt om eindigen aan te kondigen (15 minuten op voorhand). De iPad moet binnen dat kwartier weggelegd worden/Nintendo Switch moet uitgezet worden.
  • Spelaankopen gebeuren door mama of papa.

Een aantal dingen moeten niet specifiek vastgelegd worden omdat dit gekend is.  Zo weet hij dat hij enkel op de iPad mag spelen in de leefruimtes.  Hij weet ook dat hij zelf niks mag downloaden.  Als hij een nieuw spelletje wil moet hij dat op voorhand vragen.  Hij weet dat hij met de leeftijdsvoorschriften rekening moet houden. 

Er is ook gedacht aan de consequenties als hij niet luistert en aan een beloning als hij wel flink is. 

Consequenties:

  • De iPad ’s nachts/’s morgens halen om in bed te spelen/kijken: de volgende dag geen iPad.
  • Te laat eindigen: de volgende dag minder schermtijd (minstens 15 minuten).

Beloningen:

  • Als hij de ganse week flink is, krijgt hij op zondag 2 euro die hij mag spenderen voor de aankoop van Robux in Roblox.  Hij mag ze ook opsparen voor iets anders, als hij een nieuw spelletje wil of zo.
  • Hij kan ook extra schermtijd (max. 2 x 15 minuten) verdienen voor in het weekend als hij mama of papa helpt bij een taak als dat gevraagd wordt.

Dit werd in een contractje gegoten dat alle partijen ondertekend hebben.

gamecontract

Nieuws

Lees ook een van onze andere berichten

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Lees meer
oahw

Uitdagingen bij de ontwikkeling van een kind met autisme

Lees meer